Základní tipy pro práci s obsahem na webu

První dojem získává návštěvník dřív, než si na webu cokoliv přečte. Správně uspořádaný obsah vede pozornost a zvýrazňuje důležité informace. Pomáhá návštěvníkovi pochopit sdělení a směruje ho k akci, kterou od něj požadujeme.

Jak s obsahem na webu pracovat, abyste usnadnili návštěvníkum čtení a déle udrželi jejich pozornost? 

Aby byl text snadno čitelný

Texty, které na webu špatně vypadají, nikdo nebude číst. Zásadní vlastností čitelného webu je kontrast textu a pozadí. Na kontrast byste měli myslet nejen kvůli barvoslepým lidem, ale kvůli každému se špatně nastaveným displayem nebo v místnosti se sníženými světelnými podmínkami.

Platí také základní poučka, že tmavý text na světlém pozadí čteme rychleji než světlý text na tmavém pozadí.

Aby byl text na obrazovce snadno čitelný, držte dostatečnou velikost fontu. U běžného textu se nebojte fontu velikosti 16 px a větších.

Na čitelnost má vliv i délka řádku. Ideální délka je přibližně 50-80 znaků na jeden řádek. Aby byl text čitelný, musí totiž člověk snadno najít začátek dalšího řádku. Čím větší vzdálenost musí z konce řádku na začátek dalšího urazit, tím je pro něj čtení náročnější.

Text potřebuje dostatek prostoru, nelepte na něj proto žádné obrázky, videa, ani další bloky s obsahem. Dostatek prostoru musí být i mezi jednotlivými řádky. Pro web je ideální řádkování kolem 1,5 podle konkrétního fontu.

Usnadněte návštěvníkům skenování

Návštěvníci webových stránek nečtou, ale skenují a čekají, až se jim na obrazovce objeví informace, která je zaujme. Důkladněji se obsahu věnují až poté, co je nějaká informace zaujme. Vybírají spíše jednotlivé věty a odstavce, málokdy čtou celou stránku slovo od slova.

Snadno skenovatelný text poutá pozornost k nejdůležitějším informacím. K tomu vám pomůže:

  • zvýraznění důležitých slov tučně, v ideálním případě návštěvník pochopí obsah stránky pouze z nadpisů a zvýrazněných slov.
  • proložení dlouhých textů mezititulky,
  • číslované seznamy nebo seznamy s odrážkami,
  • krátké odstavce na 2 až 3 řádky.

Do jednoho odstavce patří jen jedna myšlenka. Pokud totiž návštěvníka nezaujme začátek, přeskočí i všechny další myšlenky.

Při psaní myslete na princip obrácené pyramidy, protože nejdůležitější informace patří nahoru. Nejvíce času návštěvníci věnují informacím v prvním screenu. Zvýšíte tím šanci, že zaujmete i návštěvníky, kteří nescrolují dál.

Získejte pozornost fotkami nebo infografikou

Fotky, infografiky a obrázky vám pomohou jednoduše odkomunikovat složité myšlenky. Na získání pozornosti máte totiž přibližně pět vteřin. Pokud do té doby ničím nezaujmete, návštěvník odchází jinam.

Přestože se říká, že obraz vydá za tisíc slov, hlavním důvodem pro použití fotek je potřeba zaujmout během tak krátkého času. Dobře funguje kombinace nadpisu, krátkého odstavce a fotky.

Každá fotka by v sobě měla nést informaci. Čistě ilustrativní fotky pomáhají budovat image, ale pokud nemají žádnou informační hodnotu, neměly by zdržovat návštěvníky od řešení problému, kvůli kterému na web přišli.

Nezapomeňte na výzvu k akci

Nezapomeňte návštěvníkum sdělit, co mají udělat dál. Výzvou k akci (CTA, call-to-action) směrujete návštěvníka k tomu, co chcete, aby na vašem webu udělali.

Nemusí jít nutně rovnou o nákup, stačí ukázat další články na dané téma, vyzvat ke sdílení nebo k registraci do newsletteru.

Kudy dál?

Jak se dělá web pro současnou neziskovku? 3pe komunikuje o poruchách příjmu potravy přehledně a citlivě.

Jak se s výzvou vybudovat značku současné neziskovky, která pomůže detabuizovat diskuzi kolem poruch příjmu potravy, popasoval projekt 3pe? O tom jsme si povídali s její zakladatelkou Ladou Brůnovou a designérkou Pavlou Julií Kolářovou.

Jiří Gajdošík z Asten Hotels: Oslovovat hosty napřímo je sice dražší, ale dlouhodobě výhodné

Společnost Asten Hotels vznikla s cílem vytvořit řetězec atraktivních butikových hotelů v České Republice. Soustředí se na lokality v Praze a Špindlerově Mlýně, kde takových hotelů provozuje hned několik. Jaká je podle Asten Hotels nejdůležitější strategie v současném pohostinství? Zeptali jsme se managing partnera Jiřího Gajdošíka.

Letos už to dáte. 7 nejčastějších webových předsevzetí, která nestojí za vaše věčné odkládání.

Známe to snad všichni. Kolikrát už jsme odkládali nějaký plán tak dlouho, abychom se zpětně stejně přesvědčili o tom, že nejtěžší ze všeho bylo udělat ten první krok - donutit se. Pojďme se podívat na seznam těch nejčastějších webových předsevzetí, se kterými uživatelé pravidelně zápasí, a to vždy mnohem déle, než měli v plánu. A přitom většinou úplně zbytečně. Poradíme vám, jak vašich cílů dosáhnout rychle a jednoduše a ukážeme vám, že tahle předsevzetí vám za ty věčné výčitky svědomí vůbec nestojí.

Vyzkoušejte si, co jste se právě naučili