Základní tipy pro práci s obsahem na webu

První dojem získává návštěvník dřív, než si na webu cokoliv přečte. Správně uspořádaný obsah vede pozornost a zvýrazňuje důležité informace. Pomáhá návštěvníkovi pochopit sdělení a směruje ho k akci, kterou od něj požadujeme.

Jak s obsahem na webu pracovat, abyste usnadnili návštěvníkum čtení a déle udrželi jejich pozornost? 

Aby byl text snadno čitelný

Texty, které na webu špatně vypadají, nikdo nebude číst. Zásadní vlastností čitelného webu je kontrast textu a pozadí. Na kontrast byste měli myslet nejen kvůli barvoslepým lidem, ale kvůli každému se špatně nastaveným displayem nebo v místnosti se sníženými světelnými podmínkami.

Platí také základní poučka, že tmavý text na světlém pozadí čteme rychleji než světlý text na tmavém pozadí.

Aby byl text na obrazovce snadno čitelný, držte dostatečnou velikost fontu. U běžného textu se nebojte fontu velikosti 16 px a větších.

Na čitelnost má vliv i délka řádku. Ideální délka je přibližně 50-80 znaků na jeden řádek. Aby byl text čitelný, musí totiž člověk snadno najít začátek dalšího řádku. Čím větší vzdálenost musí z konce řádku na začátek dalšího urazit, tím je pro něj čtení náročnější.

Text potřebuje dostatek prostoru, nelepte na něj proto žádné obrázky, videa, ani další bloky s obsahem. Dostatek prostoru musí být i mezi jednotlivými řádky. Pro web je ideální řádkování kolem 1,5 podle konkrétního fontu.

Usnadněte návštěvníkům skenování

Návštěvníci webových stránek nečtou, ale skenují a čekají, až se jim na obrazovce objeví informace, která je zaujme. Důkladněji se obsahu věnují až poté, co je nějaká informace zaujme. Vybírají spíše jednotlivé věty a odstavce, málokdy čtou celou stránku slovo od slova.

Snadno skenovatelný text poutá pozornost k nejdůležitějším informacím. K tomu vám pomůže:

  • zvýraznění důležitých slov tučně, v ideálním případě návštěvník pochopí obsah stránky pouze z nadpisů a zvýrazněných slov.
  • proložení dlouhých textů mezititulky,
  • číslované seznamy nebo seznamy s odrážkami,
  • krátké odstavce na 2 až 3 řádky.

Do jednoho odstavce patří jen jedna myšlenka. Pokud totiž návštěvníka nezaujme začátek, přeskočí i všechny další myšlenky.

Při psaní myslete na princip obrácené pyramidy, protože nejdůležitější informace patří nahoru. Nejvíce času návštěvníci věnují informacím v prvním screenu. Zvýšíte tím šanci, že zaujmete i návštěvníky, kteří nescrolují dál.

Získejte pozornost fotkami nebo infografikou

Fotky, infografiky a obrázky vám pomohou jednoduše odkomunikovat složité myšlenky. Na získání pozornosti máte totiž přibližně pět vteřin. Pokud do té doby ničím nezaujmete, návštěvník odchází jinam.

Přestože se říká, že obraz vydá za tisíc slov, hlavním důvodem pro použití fotek je potřeba zaujmout během tak krátkého času. Dobře funguje kombinace nadpisu, krátkého odstavce a fotky.

Každá fotka by v sobě měla nést informaci. Čistě ilustrativní fotky pomáhají budovat image, ale pokud nemají žádnou informační hodnotu, neměly by zdržovat návštěvníky od řešení problému, kvůli kterému na web přišli.

Nezapomeňte na výzvu k akci

Nezapomeňte návštěvníkum sdělit, co mají udělat dál. Výzvou k akci (CTA, call-to-action) směrujete návštěvníka k tomu, co chcete, aby na vašem webu udělali.

Nemusí jít nutně rovnou o nákup, stačí ukázat další články na dané téma, vyzvat ke sdílení nebo k registraci do newsletteru.

Kudy dál?

Radka Dohnalová z ATAIRU: Vysvětlit a prodat nehmotný produkt na dálku je opravdová výzva

ATAIRU stojí na prahu velkých změn. Chystá se svým vzdělávacím programům věnovaným leadershipu dát digitální podobu a dostat je do roku 2025 k milionu lidí. S jeho zakladatelkou a CEO Radkou Dohnalovou a marketingovým manažerem Petrem Ondrůjem jsme si povídali o tom, proč byznysové rčení „změna je nový normál“ neplatí, proč by firmy neměly ladit různorychlostní týmy na stejnou rychlost nebo o tom, jak se dá díky Pipi Dlouhé punčoše zvládnout naprosto všechno.

Skanska Reality: Veškeré dostupné byty už dnes prodáváme prostřednictvím webu

Skanska Reality představuje propojení nadnárodního stavebního a developerského giganta s koncovými uživateli jednoho z jeho produktů - současnými a budoucími obyvateli bytů, které Skanska postavila či právě staví. Prostřednictvím svého nového webu má za úkol dobře představit filozofii společnosti, realizované i právě vznikající projekty. A jako progresivní hráč na trhu s nemovitostmi k tomu potřebuje ty správné prostředky.

Jan Mašek z Red Button: Všechno jde dělat v onlinu, jen se to musí umět.

Jan Mašek působí už na první pohled jako člověk, který má řešení na každou situaci. Jeho dům je plný her a věcí, které stimulují kreativitu a zvědavost. „Je důležité se neustále učit.“ říká. Vzdělávání protkává jeho osobní i pracovní život a je zároveň jedním z hlavních důvodů, proč před pěti lety spoluzaložil projekt Red Button. Zavítali jsme k Janovi na návštěvu, aby nám řekl něco málo o tom, co se za poslední rok v Red Buttonu událo, o svém vztahu ke vzdělávání, roli a zodpovědnosti lídrů v dobách pandemie, o důležitosti kontinuálního budování vztahů nebo nástrojích, které mu v tom pomáhají.

Vyzkoušejte si, co jste se právě naučili